5.2.2014

Haussa: muutos {terveelliset elämäntavat}

Tässäpä postaus, jota en suunnitellut sen enempää.  

Vähän henkilökohtaisempi, unohtaen teologiset pohdinnat, mutta todellisesta elämästä. 

Ajattelen itsekseni, että jos sanon sen täällä ääneen, julkisesti, se auttaa minua pysymään lujana valintojen paikalla.  Ja valintoja elämä on täynnä, joka hetki. 



En oikein tiedä mistä aloittaisi ja miten sen kirjoittaisi kauniisti tai niin, että voisin puolustella itseäni.  Parasta vaan sanoa suoraan.  Haluan pudottaa painoa.  Kun viimeksi kävin lääkärissä ja siellä laskettiin BMI, tulos oli niinkuin tiesinkin: olen ihannerajojeni yläpuolella.  Ja olen väsynyt tiukkoihin vaatteisiin, iltapäivänaposteluun, vaakaan, joka onneksi lopetti toimimasta kaksi viikkoa sitten ja omaan tyytymättömyyteen ulkonäköni suhteen. 

En tavoittele langanlaihuutta enkä edes sitä kaksikymppisen itseni kokoja ja mittoja.  Olenhan paljon vanhempi kuin silloin, neljä lasta saanut, eikä minulla ole aikaa urheilla niin paljon, että pysyisin todella hoikkana.  Olen pudottanut painoa ja vähentänyt vaatekokoa viimeisen raskauden jälkeen.  Mutta haluan olla siellä BMI:n terveellisissä rajoissa. 



Neljä vuotta sitten minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.  Se selitti hyvin paljon siitä, mitä olin käynyt läpi edellisen kahden vuoden aikana.  Tiedän, että painonpudotus on minulle vaikeaa ja tulokset ovat h i t a i t a.  Se ei ole kuitenkaan syy syödä vaahtokarkkeja iltapäiväkahvin kanssa ja jättää lenkille meno välistä kun ”ei se paino kuitenkaan laske”. 

Tietoa on painonpudotuksen suhteen.  Motivaatiota on ainakin hyvään alkuun, mutta tiedän, että tarvitsen sitä paljon enemmän pitkäjänteiseen toimintaan.  Haluan tuoda omasta itsestäni huolehtimiseen hengellisen näkökulman, koska ilman sitä en kohtaa todellisia ongelmiani.  Mitä minä oikein himoitsen kun iltapäivän levottomuus ajaa keittiön kaappeja aukomaan ja niiden sisältöä tuijottamaan?  Pystynkö löytämään sen suloisen tietoisuuden, että Jumala antaa enemmän hengelleni kuin ruoan makeus tai juoman virvoitus ruumiilleni? Pystyisinkö taas paastoamaan, muistaakseni elämäni todellisen lähteen (kuopusta imetän vielä, enkä halua heti lopettaakaan)?  Pystynkö harjoittamaan itsehillintää myös ruumiini suhteen?


Haluan tuntea oloni paremmaksi.  Haluan olla iloinen siitä, millaisessa kunnossa fyysisesti olen. Haluan kokeilla rajojani ja jaksaa fyysisesti paremmin lastenkin kanssa.  Odotan oikein kesää ja kaikkea kivaa, mitä voimme ulkona ja luonnossa tehdä.  Vaikka Paavalin mielestä fyysisestä harjoituksesta on hyötyä vain vähään, haluan sen vähän hyödyn nyt elämääni! :)  Lue 1 Tim. 4:8. 


Tässä siis näitä ajatuksiani.  Ei varmaankaan monelle naiselle vieraita.  Löysin (uudelleen) blogin Peak 313, jossa Clare rohkaisee naisia ”sisältä ulospäin”.  

Peak 313:n numero tulee Filippiläiskirjeen paikasta: "Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin..." 

Siinä siis ensimmäinen kristitty ”jumppablogi” tuonne sivupalkkiin.  Ehkä sieltä löytyy lisämotivaatiota, innostusta sekä hengellisiin että ruumiillisiin ja tsemppiporukkaa.  Eteenpäin ja unohdetaan menneet? 

Entäs sinä?  Millaisella mallilla on ruumiillinen hyvinvointisi?  Haluatko muutosta, oletko muuttunut?  Miten huolehdit terveydestäsi, onko sinulla itsehillintää?  Olisi kiva, jos kertoisit meille muillekin vinkkisi painonpudotukseen/elämänmuutokseen! 



Kuvat:
stockimages
David Castillo Dominici
Michal Marcol

4 kommenttia:

  1. Minulle terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä.

    Hyvässä kunnossa oleminen on monesti ollut vain etuna sille, että voin palvella lähimmäisiäni paremmin.

    (Esim. viimekesän helteissä kannoin tuntemattoman mummon kauppakassit hänen puolestaan ja todistin samalla Jeesuksesta. Huonommalla kunnolla kuuma helle olisi vaikuttanut myös minuun väsyttävästi ja tuskin olisin jäänyt häntä auttamaan.)

    Minun salainen aseeni on riisikakut tuorejuustolla. Niitä syön paljon ja usein varsinkin iltaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minttu, kiitos kommentista! Oletkin mulle esimerkki liikunnan suhteen. Minusta riisikakut on aina semmosia sahajauhokakkuja, mutta ehkä ne tuon tuorejuuston kanssa... :)
      Mutta olen samaa mieltä tuon kanssa, että kun olen itse paremmassa kunnossa, minulla riittää muillekin jaettavaa. Ihan totta. Ja hyvä motivaatio!

      Poista
  2. Ajan ottaminen liikunnalle neljän lapsen kanssa on haastavaa. Mulla on tapana käydä tiistaisin ja torstaisin tekemässä viikon pakollinen kuntosalitreeni samalla, kun on tyttöjen harrastukset. Suoraan sanoen se on mulle aika pakkopullaa (kun kuukausimaksu juoksee) ja siitä on naistenlehtien tai blogien hehkuttama liikkumisen ilo kaukana, mutta teen sen puhtaasti rutiinina, koska se on tuona aikana järkevää ja edes silloin voin ajatella samalla kesken jääneet ajatukset loppuun. Nyt on siis näin. Jotta jaksaa, on oltava edes jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa on taas mahdollista liikkua ihan ilosta ja ajan kanssa. Kesäisin voi onneksi huhkia puutarhassa nauttien. Suosittelen siis jonkinlaiseen rakoon tällaista "rutiinipakkoliikuntaa", jos ei muuhun ole aikaa. Senkin jälkeen on ihan hyvä olo, kun se on suorituksenomaisesti pois viikkojärjestyksestä;)
    Tää oli hyvä jalat maassa ja reaalielämässä -postaus - tsemppiä ja voimia itsestäsi huolehtimiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista VillaVaahtokarkki eli Mari! (sulla on ihana koti) (oli pakko sanoa:) Tuosta tulikin mieleen, että kun tyttärellä oli viime syksynä oma harrastus, siinä sivussa sain käyttää samoissa tiloissa olevia kuntosalivehkeitä. Ehkäpä tytär aloittaa taas harrastuskensa, että pääsee äitikin kuntoilemaan! Aikahan se on tässä se haaste...Samoin kun sinä, odotan sitten, että lapset vähän kasvaa ja itsenäistyy ja ehkä itse pääsee irtautumaan helpommin likkumaan. Ehkä liikunnassa on sitä samaa viehätystä kuin siivoamisessa: ei se itsessään niin herkkua ole, mutta tuloksia katselee mielellään! Kiitos tsemppauksesta, ihan oikeasti.

      Poista

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...